Już po raz dziewiąty pragniemy zaprosić wszystkie osoby zainteresowane rozwojem e-edukacji na doroczne spotkanie organizowane przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych we współpracy z Uniwersytetami Ekonomicznymi z Wrocławia, Katowic, Krakowa i Poznania oraz Szkołą Główną Handlową w Warszawie.
W poprzednim roku zastanawialiśmy się nad tym, jak nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym wpłynie na rozwój e-edukacji, tym razem proponujemy nieco poszerzyć krąg omawianych zagadnień i zastanowić się wspólnie nad znaczeniem wartości dodanej, jaką e-edukacja może wnieść do kształcenia, zwłaszcza akademickiego, i jak tę wartość dobrze wykorzystać. Pytanie to nabiera szczególnego znaczenia w kontekście ważnych inicjatyw podejmowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Niewątpliwie istotnym działaniem na rzecz wdrażania e-edukacji w Polsce jest uruchomienie rządowego projektu Cyfrowa szkoła, a zwłaszcza jego części poświęconej e-podręcznikom. Projekt ten wywołał nie tylko wiele emocji, ale także pytań, na które warto poszukać odpowiedzi w ramach spotkania ekspertów i entuzjastów e-edukacji. Dotyczą one m.in. koncepcji metodycznej współczesnego e-podręcznika. Jak ewoluowała przez ostatnie lata? Czy wymaga zmiany? Jeżeli tak, to w jakim kierunku i zakresie?
Z kolei spośród trendów światowych najważniejszym wydaje się dynamiczny rozwój inicjatyw opartych na idei otwartych kursów online, oferowanych przez konsorcja uczelni, obecnie już także międzynarodowe. Zjawisko to wiąże się z silną tendencją do otwierania się uczelni dla szerokiego grona odbiorców oraz intensywną ekspansją amerykańskich szkół wyższych na rynkach międzynarodowych. Warto zastanowić się, jakie mogą być skutki takich działań dla polskich uczelni i szerzej – dla całego systemu edukacji w Polsce. Równocześnie refleksji wymaga też stosunek do kwestii otwierania zasobów w polskich uczelniach i innych instytucjach edukacyjnych.
Inną wyraźnie zauważalną tendencją – także w naszym kraju – jest adaptacja technologii społecznościowych do potrzeb tzw. social learningu. Dynamiczny wzrost jego popularności można odnotować wśród uczniów, którzy wykorzystują różne środowiska i sieci społecznościowe, aby uzyskać pomoc w rozwiązywaniu bieżących zadań szkolnych, ale tzw. social learning in the workplace można zaobserwować także w firmach. Nasuwa się zatem kolejne ważne pytanie: czy nadążamy za tymi zmianami? Czy potrafimy sprostać oczekiwaniom współczesnych uczniów i studentów?
[Zobacz również zestaw tematów przewodnich]
Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych
Al. Niepodległości 162, pok. 150, 02-554 Warszawa
tel./fax. (22) 646 61 42
e.mail: fpake@sgh.waw.pl :: www.fundacja.edu.pl